ImpacteAgenda
  • Imprimeix

Les escoles de disseny renoven el gran aparador de l’exposició de moda prêt-à-porter

Les escoles de disseny col·laboren, cada mes, en la renovació de l’aparador  de l’exposició “Barcelona prêt-à-porter, 1958-2008. Mig segle d’indústria i moda. Col·lecció tèxtil Antoni de Montpalau”. D’ençà que es va inaugurar la mostra, ja s’han presentat l’aparador inicial de núvies, i les propostes dels alumnes de les escoles IED Barcelona,  BAU, Felicidad Duce i Elisava.

Aquest espai participatiu de l’exposició també comptarà en els propers mesos amb la col·laboració de Llotja, Escola Superior de Disseny i Art, IDEP Barcelona, Escola Superior d’Imatge i Disseny, Escola Massana, Centre d’Art i Disseny, i ESFI, Escola Superior de Disseny.

Els treballs presentats han servit per mostrar l’enginy i la capacitat de creació i innovació dels alumnes de les escoles de disseny, que han desenvolupat una tasca molt important a Catalunya en la història de la moda en general i del prêt-à-porter en concret.

‘MILIEU’, la proposta de l’Escola Superior de Disseny ESDi

Aristòtil deia que la virtut és el punt mig entre dos extrems i això és el que ha volgut reflectir la graduada en Disseny de Moda per l’Escola Superior de Disseny ESDi, Marta Giralt, amb la col·lecció ‘Milieu’. Un projecte que s’exposa durant el mes de març a l’aparador de moda del Palau Robert, en el marc de l’exposició "Barcelona Prêt-à-porter".

Es tracta d’un Projecte de Final de Grau on es desenvolupa una col·lecció basada en l’exploració, els petits detalls i la investigació dels materials, i que gira entorn a dues branques: la de la fe i la de la ciència.

Per una banda, la fe entesa com a representant de les creences més aferrissades que estan fonamentades amb la por a allò desconegut, totalment allunyades de l’assumpció de riscos i que no admeten ni desitgen cap possibilitat de canvi. Per altra banda, la ciència, el moviment racional basat en un estudi progressiu i la constatació d’experiències empíriques i de noves formes que ens encaminen al progrés.

Marta Giralt ha volgut demostrar d’una manera elegant i cuidada els coneixements adquirits durant els seus anys d’estudi a l’ESDi, interioritzant les eines necessàries per ser capaç de desenvolupar la seva pròpia col·lecció un cop fora de la universitat i poder fer realitat el seu somni.

L’Escola Superior de Disseny ESDi treballa per vincular, des del primer any, els estudiants amb el teixit empresarial i la realitat del sector, i és que el centre es compromet amb les persones que s’atreveixen a redissenyar el món per construir el seu futur, en aquest cas, el futur de Marta Giralt.


www.esdi.es 

foto

Moda i moviments artístics del segle XX

Els alumnes de segon curs del Cicle Formatiu de Grau Superior d’Art Tèxtil de l’Escola Massana de Barcelona proposen la intervenció indumentària, "Oscil·lacions", a l’aparador de l’entrada del Palau Robert durant el febrer, dins del marc de l’exposició de moda "Barcelona prêt-à-porter, 1958-2008. Mig segle d’indústria i moda. Col·lecció tèxtil Antoni de Montpalau".

Prenent com a referents, alguns trets representatius de diversos moviments de les avantguardes artístiques com ara el surrealisme i el constructivisme, s’exploren els lligams estètics amb l’univers escenogràfic i teatral.

"Oscil·lacions" reflexiona sobre la fluctuació en el temps i les interaccions encara vigents entre la moda i els moviments artístics del segle XX. Aquestes relacions, sempre fructíferes, esdevenen així motor de recuperació, inspiració i reactualització constant.

Agraïm a totes aquelles persones que han fet possible aquesta exposició, especialment als alumnes Werda Butt, Carlotta Cannistra, Núria Gutierrez, Anna Ill, Roser Martinez, Margarita Mellado, Erwin Raio, Barbara Ruiz, Hussam Barkaoui, Marta Boira, Mónica Ibar, Paula Londoño, Laura Pardo, Irene Rubio I als professors: Mery Santamaría, Josep Lacomba i Silvana Criado.

aparadorfebrer_250

La proposta de l’Escola Idep Barcelona, a l’aparador de moda

L’Escola Superior d’Imatge i Disseny Idep Barcelona és la responsable de l’aparador de moda del Palau Robert del gener amb la proposta "Punk Maniac. Do it yourself".

Sota la filosofia  “Fes-ho per tu mateix”, va néixer un dels moviments urbans que més han marcat la història de la moda, un moviment cultural que va aconseguir moure els fonaments de la societat dibuixant la silueta que ens va portar a la transgressió. Sota aquest concepte, Punk Maniac agafa el color com a arma per vestir la tradició de provocació.

La dissenyadora de l’aparador és Elena Elvira, graduada en disseny i imatge de moda 11/12;  la direcció d’art, d Esaú Yori, l’aparadorisme, de Ra Cases, i el color, De Maria.

A l’Idep Barcelona s’imparteixen els estudis de Graduat / Diploma en Disseny i Imatge de Moda, Màsters, Postgraus i Cursos Professionals en Moda.

www.idepbarcelona.com

aparador_iede1_250uv

Creativitat i innovació dels projectes de Llotja a l’aparador de moda

L’escola LLOTJA intervé a l’aparador del Palau Robert, aquest desembre, en el marc de l’exposició “Barcelona prêt-à-porter” proposant un diàleg entre el manierisme contemporani del projecte final de carrera "Domenikas" de María Secas, alumna del Departament de Disseny de Moda i la peça de l'any 2008 de la dissenyadora Miriam Ponsa.

María Secas ha realitzat a LLOTJA, Escola Superior de Disseny i Art de Barcelona i seu d'ESDAP, els estudis superiors de Disseny que impulsen el desenvolupament professional del seu alumnat tot potenciant, en un entorn interdisciplinari, la creativitat, l'excel·lència i el caràcter innovador.

Domenikas és una col·lecció basada en la figura de El Greco, on la utilització de la fragmentació i teatralitat que anuncia el Barroc, s'evidencia en les diferents textures i el caràcter polifònic de les peces. La superposició de capes, subtils textures visuals i tàctils i els acurats acabats són exemple, una vegada més, dels innovadors projectes que es realitzen a l’escola LLOTJA, i que posa èmfasi en una formació on la creativitat i la professionalització donen veritables sortides per inserir-se al complex món actual i a una societat en constant transformació.

El disseny de l’aparador ha estat ideat pel grup interdisciplinari conformat pels alumnes Cristina Nacher, Jordi Pedemonte, María Calderón, Mentxu del Río, i Xavi Grados que, sota el nom de Lightbox, creen el marc il·lusionista idoni per presentar les peces amb una escenografia visualment potent i suggeridora, basada en el poder que té la il·luminació.

aparador_llotja250

ELISAVA presenta la col·lecció de moda d’home “Outbeat”

Alma Palacios, alumna del Màster en Fashion Design de l’Escola Superior de Disseny i Enginyeria de Barcelona, presenta la collecció Outbeat (Menswear Collection Autumn/Winter 2013-2014), fins a finals de novembre, al gran aparador de moda del palau Robert, en el marc de l’exposició “Barcelona Prêt-à-porter”

Alma Palacios ha realitzat a ELISAVA Escola Superior de Disseny i Enginyeria de Barcelona el Màster en Fashion Design: Process, Innovation & Brand, un programa que impulsa el desenvolupament professional dels seus alumnes, tot potenciant el caràcter innovador, la creativitat i l’estil personal dels estudiants en un marc interdisciplinari.

Els outfits vesteixen l’home que fuig dels tòpics i aporta solucions atenent les noves necessitats sorgides en relació a la figura masculina al segle XXI. Outbeat està pensada per a un home urbà que no es vol sentir encotillat pel fet de portar o no portar un vestit de sastre. És un home autor de la seva pròpia vida, a qui li agrada la música, llegir... Un home ple de matisos, independent i alhora partícip i compromès amb el context.

Partint del concepte “oxímoron” (figura retòrica que expressa la unió de dues paraules contràries que generen un nou sentit), la col·lecció fusiona la tècnica més precisa de la sastreria amb la calidesa i el moviment propis del Casual Wear. Les capes, els nous talls i la subtil incorporació de materials no convencionals fan que aquesta col·lecció reflecteixi la forta personalitat de l’home que la porta.

Outbeat és un exemple dels innovadors projectes que es realitzen dins del projecte educatiu d’ELISAVA, centrat a impartir formació universitària perquè els estudiants assoleixin reptes professionals a escala internacional, impulsant la relació de la nostra comunitat amb el teixit empresarial, les institucions i la societat.

aparador_elisava_250

La col·lecció de Sophia Pega

L’Escola Superior de Disseny Felicidad Duce va donar a conèixer l’obra de l’alumna Sophia Pega de la seva col·lecció "A 8,774 km. Una història d'amor entre Espanya i Brasil", amb la qual va resultar guanyadora del Premi a la Millor Col·lecció de la promoció 2012-2013.
S’hi va preserntar un aparador recobert per complet  amb un gran estampat extret de la col•lecció, tot i que cada estilisme exposat tenia un estampat diferent que representava diferents moments i sentiments. Aquesta posada en escena permetia que l’espectador es submergis en el concepte de la dissenyadora:
La creació de l’aparador va anar a càrrec de la Leni Palmer, responsable d’Imatge, i Gabriel Torres, responsable pedagògic del Programa de Disseny de l’Escola Superior de Disseny Felicidad Duce.

aparador3_250

Un diàleg entre els romàntics d’avui, el “new romantic” i la “new wave”

Bau, Centre Universitari de Disseny va planteja un diàleg entre els romàntics d’avui  -representats per l’alumne Guillem Rodríguez-  i els new romantic i la new wave de la Barcelona de principis de la dècada dels 80, representats pel dissenyador Luis Fortes.

El moviment d’origen anglès new romantic i la new wave en general, va tenir a Barcelona  Luis Fortes com un dels màxims representants en l’àmbit de la moda
prêt à porter dels inicis dels 80; la inspiració vuitcentista, la constant cerca de l’elegància i la distinció, l’androgínia i la superposició de peces, eren algunes de les seves insígnies.

Guillem Rodriguez, alumne Bau del Grau en Disseny i Premi al millor dissenyador emergent de la passada edició MODAFAD-080 Barcelona Fashion, reinterpreta el prêt-à-porter dels  New Romantic  amb tres looks de la seva col·lecció “Romantycs”, caracteritzada per l’harmonia en el color i les proporcions, una intenció unisex, la delicadesa en els acabats, i un magnífic ús de materials i teixits.

L’aparador de Bau, ideat per Franco Casado, mostrava a través d’una pantalla adwindow, un collage de clips musicals amb alguns dels màxims exponents del moviment new romantic (Spandau Ballet, Culture Club o Golpes Bajos,  com també part d’una desfilada de Luis Fortes i part de la desfilada Modafad del Guillem Rodríguez a DHUB...

bau250

Una mirada retrospectiva al carrer Tuset

L’Istituto Europeo di Design va oferir una mirada retrospectiva sobre el que va representar el carrer Tuset, com a precursor de tendències en moda i estil a Barcelona, a través d’imatges icòniques i inspirant-se en la gràfica de l’època, en l’aparador de la mostra.
L'aparador mostrava referències a Flash, Flash i  a campanyes de Freixenet de l'època de Leopoldo Pomés. Una mirada nostàlgica sobre Tuset Street, que  va situar Barcelona al mapa de la moda i la modernitat europea.
El disseny i muntatge va ser de Tina Ziegler i Rebecca Mason.  Tots els alumnes que van  participar en aquesta iniciativa pertanyien els cursos en Fashion Marketing & Communication i de Disseny d'Interiors.

aparador1_uv250

Prêt-à-porter nupcial

A aquests aparadors cal afegir l’aparador inaugural, que també va ser el del mes d’agost, dedicat al prêt-à-porter nupcial, amb pioners i líders com Pronovias, que hi tenia un vestit camiser de blonda brodada, de Manuel Mota, junt amb un de Rosa Clarà, un altre de Raimon Bundó, tots de la dècada dels anys 2000. A la vegada que mostrava creacions més actuals, l’aparador també va fer un repàs al període comprès en l’exposició, i presentava vestits dels anys 60, 70, 90 i 90, de St. Patrick –inici de Pronovias-, José M. Tresserra, Roberto Dalmau, Baulen, Teresa Ramallal i Estrella G.
foto
Data d'actualització:  12.11.2013